برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه حماسه و اسطوره در شعر مهدی اخوان ثالث و منوچهر آتشی

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

حماسه و اسطوره در شعر مهدی اخوان ثالث و منوچهر آتشی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

اخوان ثالث و آتشی شاعران نامدار شعر نو در سده‌ی اخیر می‌باشند. هر دو در سرایش اشعار حماسی تبحّر نشان داده‌اند و ساختار اشعار حماسی آن دو تحت تأثیر عوامل گوناگون شکل یافته است. مهدی اخوان ثالث در حوزه‌ی زبان از زبان فولکلوریک (عامیانه) و زبان نیمایی و بومی گرایی بهره گرفته است. در ساختار اندیشه اشعار حماسی او نومیدی و نفی حرکت ناشی از شکست سیاسی به چشم می‌خورد. شکل ادبیات عامیانه و آرکائیسم (کهن گرایی) و توجه به زبان خراسانی از نمودهای سبک اشعار حماسی وی است. اسطوره‌های ذهنی، خصوصاً بهره گیری از اسطوره‌های کهن ایران زمین در سر تا سر اشعار اخوان ثالث به چشم می‌خورد. نماد آفرینی و بازسازی اسطوره‌ها از توانایی‌های وی در شاعری می‌باشد.

آتشی با بهره گیری از سه عنصر؛ عشق، تراژدی و مرگ به خلق حماسه‌های جاویدان خود همچون شعر ظهور پرداخته است. اسطوره‌ها نزد او نه تنها روایت می‌شوند بلکه به باز آفرینی می‌رسند. اندیشه اشعار حماسی وی از عینیت بومی گرایی و ذهنیت ایرانی و غیر ایرانی سرچشمه می‌گیرد. زبان آتشی سرشار از مضامین جنوبی (بوشهری) است. شعر معروف زمستان از اخوان ثالث نماد وضع حاکم و زمانه‌ی لال‌ های و هوی پرست بعد از کودتای مرداد ماه1332  شمسی می‌باشد.

خنجرها، بوسه‌ها، پیمان‌ها به عنوان بارزترین شعر آتشی رستگاری را در سرچشمه‌های از دست رفته هستی می‌جوید. و رخنه‌ی پلیدی را در جان زلال معصومیت از دست رفته طبیعت بر نمی‌تابد و اسب سفید وحشی سمبل نوعی بدویت و شعر ظهور بیان مضمون به کمک عناصر اقلیمی و اندوهی بر بزرگواری‌های بر باد رفته و شکوه از زمانه است.

 

کلید واژه: حماسه، اسطوره، آتشی، اخوان ثالث، سبک شعر، اندیشه.

مقدمه:

شعر حماسی، اشعار وصفی که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی‌ها، افتخارات و بزرگواری‌های قومی یا فردی می‌باشد به نحوی که شامل مظاهر مختلف زندگی آنان گردد. حماسه سرایان قرن بیستم در ایران تحت تأثیر رویدادهای اجتماعی بوجود می‌آید. زبان حماسه از نظر بلاغت دارای نکات ویژه خود می‌باشد. موضوع حماسه، اساطیری، پهلوانی، عرفانی می‌باشد. حماسه‌های معروف جهان به حوزه ادبیات سانسکریت، یونانی، رومی، فارسی تقسیم می‌شوند. قهرمانان حماسی دارای صفات و ویژگی‌های منحصر به فرد و گاهاً خداگونه می‌باشند. اسطوره به عنوان آبشخور اصلی و مام حماسه در ادبیات مورد بررسی واقع می‌شود.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: