برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه نقد روان کاوانه، مسائل مختلف روان شناسی در متون ادبی

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

مقطع کارشناسی ارشد رشته : ادبیات و زبان فارسی

عنوان : نقد روان کاوانه، مسائل مختلف روان شناسی در متون ادبی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

مقدمه

ادبیات قلمرو وسیعی را در بر می‌گیرد که شامل موضوعات گوناگونی است و با دانش‌های متعددی در ارتباط است و روش‌های مختلفی را نیز برای مطالعه و بررسی آن می‌توان به کار گرفت؛ به عبارت دیگر بسیاری از مسائل ادبی “چند تباری” است‌ و به دلیل گسترده بودن، ریشه در علوم مختلف دوانده‌ است؛ بنابراین برای حل یا تبیین آن­ها باید علوم مختلف را کاوید. اصولاً ادبیات ‌درباره­ی ‌همه‌ چیز بحث می‌کند: زندگی، جوانی، پیری، مرگ، عشق، خانواده، اجتماع، ایمان‌ و به طور خلاصه ‌زندگی با تمام تنوع و گوناگونی‌اش؛ بنابراین مشکل‌ است که بتوان ‌آن‌ را در یک حوزه محدود کرد. و به ‌همین سبب است که مطالعات ‌ادبی همیشه مبحث و گفتمان­های زیبا‌شناختی، روان­شناسی، نظری ‌و عملی ‌را در برداشته ‌است. در واقع پژوهشگران این حوزه در عین تلاش برای تعریف مطالعات‌ ادبی، به‌ منزله­ی ‌یک ‌رشته ‌دانش، از مسائل نظری ‌این حوزه ‌آگاه بوده‌اند و در انواع‌ راه‌حل‌های ممکن و محتمل برای رویارویی با مسائل مبتلا به ‌آن‌ را تعمق کرده‌اند(رها دوست،197:1382). حوزه­ی پژوهش در این پایان­نامه مربوط به “روان­شناسی ادبیات” است. منظور از «روان­شناسی ادبیات مطالعه­ی روان­شناختی نویسنده به عنوان نوع یا فرد، یا مطالعه­ی فرآیند آفرینش، یا مطالعه­ی سنخ­ها و قوانین روان­شناختی موجود در آثار ادبی، یا سرانجام مطالعه­ی تأثیر ادبیات به خوانندگان یک اثر ادبی است»(ولک،82:1382).

رویکرد میان ‌رشته‌ای‌ را می‌توان ‌در پژوهش‌های گوناگونی که در رشته‌های مرتبط با مطالعات‌ ادبی ‌شکل‌گرفته‌‌اند به ‌وضوح‌ دید، از ‌جمله ‌تحلیل گفتمان، مطالعات فرهنگی، نشانه شناسی، جامعه‌شناسی‌ ادبیات، روان­شناسی ‌ادبیات و… که در این پژوهش با بررسی و تحلیل شخصیت­های دو داستان تراژدیک شاهنامه، رستم و سهراب و رستم و اسفندیار از دیدگاه روان­شناسی؛ می­توانیم رابطه دو رشته روان­شناسی و ادبیات را به روشنی مشاهده نماییم.

شاهنامه، که اثری ارزشمند و محصول ناخودآگاه جمعی و ملی اقوام ایرانی و از نوع حماسه است؛ داستان­هایش به ویژه در بخش­های اسطوره­ای و حماسی، می­تواند نمادین و دارای معانی ژرف و عمیق باشد. و یکی از زمینه­هایی که می­تواند بستر پژوهش شاهنامه باشد و آثار و نتایج مفیدی به دست دهد، بستر روان­کاوی و روان­شناسی است.

روان­کاوی، نوعی روان­شناسی اعماق  است، که برای فعالیت­های فیزیکی نیمه آگاه  و ناخودآگاه اهمیت بسیاری قائل است(پور افکاری،1373:یج). از جمله مباحث جالب، مهم و پیچیده در روان­شناسی موضوع شخصیت است و یکی از جنبه­های بسیار با اهمیت نظریه‌های شخصیت، تصور یا برداشتی است که هر نظریه‌پرداز از ماهیت انسان دارد. اگر بتوان با الهام از یافته‌های علمی روان­شناسان برجسته، مفروضه‌های اساسی درباره ماهیت انسان را تبیین کرد، گام مؤثری برای شناخت شخصیت انسان می‌توان برداشت. اما به طور کلی شناخت انسان بسیار دشوار است زیرا فرد انسانی، یک واحد هماهنگ نیست و سرشت او سرشار از تناقض است(فراست خواه،1:1384). اما با این وجود ما می­توانیم «امروزه شخصیت­های آثار ادبی را همانند انسان­های واقعی روان­کاوی کنیم»(پاینده،1:1386) چرا که قهرمان­ها و ضد قهرمان­ها و به طور کلی شخصیت­های نقش گرفته در شاهنامه؛ مثل هر انسانی هستند که در زندگی می‌بینیم. انسان­هایی که در معرض خطرند، خطر دور شدن از راز انسانی زندگی­شان.

این پایان­نامه در پنج فصل تدوین شده است که عبارت است از:

فصل اول: در این فصل مقدمه، مسئله­ی پژوهش، پیشینه­ی علمی پژوهش، اهمیت و اهداف، پرسش و روش اجرایی پژوهش ذکر شده است.

فصل دوم: در این فصل، ضمن بیان تعاریفی از حماسه و اسطوره؛ به رابطه بین این دو پرداخته شده، سپس، مطالبی مختصر در خصوص فردوسی و اثرش، شاهنامه ذکر شده است. و در پایان ضمن تعریفی از تراژدی، به توضیح مختصری از داستان­ها و جنبه­ی تراژدی بودن آن­ها بسنده کرده­ایم.

فصل سوم: در این فصل،کلیاتی درباره­ی نقد ادبی، ماهیت و هدف روان­کاوی، نقد روان­شناسانه، و رابطه روان­شناسی با ادبیات ذکر شده است. سپس به معرفی روان­شناسانی که از نظرات آن­ها در این پژوهش بهره گرفته شد؛ با توضیح مختصری از دیدگاه­هایشان، پرداخته­ایم. و در پایان کلیاتی در خصوص شخصیت و انواع آن نوشته شده است.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: