برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد بردسیر

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.»

عنوان:

جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر

(سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)

استاد راهنما:

دکتر سید رضا معین زاده

استاد مشاور:

دکتر مریم جعفری

شهریور 92

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

 

ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم که در اینجا خلاصه ای از دیدگاه چهار شاعر مذکور را می نویسیم سهراب سپهری در بیشتر اشعار خود تصویری از زندگی خود را نشان داده است و خود را به عنوان یک انسان شیعه کامل معرفی کرده است و در حالت کلی سهراب مردی واقع بین و انسانی کامل است. در اشعار شهریار جایگاه ائمه اطهار به ویژه حضرت علی(ع) به اوج خود می رسد و شهریار به چند ویژگی از ویژگی های خاص شیعیان مانند راستگویی بیشتر تاکید داشته است قیصر امین پور در آثارش جلوه های انتظار و مهدویت را به زیبایی سروده است و اشعار پیرامون امام زمان(عج) گل سرسبد اشعار این شاعر گرانقدر است قیصر امین پور خود نیز فردی جهان بین و دور اندیش است. دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی بسیار ژرف نگر و با بصیرت هستند و یکی از ویژگی های اشعار او این است که ویژگی های شیعیان را با برداشتی از اشیاء موجود در طبیعت مقایسه کرده است به این معنی که غم و شادیهای یک شیعه را از زبان یک برگ یا گیاه یا درخت بیان کرده است.

 

واژگان کلیدی:

تشییع ، اشعار سهراب سپهری، اشعار شهریار، اشعار دکتر شفیعی کدکنی، اشعار قیصر امین پور

مقدمه

شعر معاصر، تصویرگر لحظه های خوب زندگی است. در زندگی واقعی، شاید ما با افراد زیادی روبه رو باشیم که بخش اعظم صفات و روحیات آنها تا آخر عمر، برای ما ناشناخته بماند. اما در دنیای شاعران معاصر به راحتی باجنبه های گوناگون روحی و روانی انسانهای کامل و فرهیخته آشنا می شویم. غم ها و آرزوها، دردها و شادیها،خوبیها و بدیها و همه صفات درونی و بیرونی انسانهای یک شعر معاصر، در تمامی لحظات، برای ما به خوبی جلوه گر می شوندتا ما به دنیایی از تجربه های صاف و زلال زندگی دست یابیم. ما در این تحقیق به یاری خداوند متعال و با استعانت از امام زمان(عج) و با یاری استاد راهنمای گرانقدر خود که زحمات زیادی برای بنده حقیر کشیده اند سعی داریم اولا با جایگاه ائمه اطهار در اشعار چهار شاعر معاصر ایران آشنا شویم ثانیا با وی‍‍‍‍‍ژگیهای شیعیان آن بزرگواران که در ابتدای سخن از آنان به انسانهای کامل یاد شد سخن به میان آوریم این تحقیق بر روی آثار چهار شاعر برگزیده به نام های (سهراب سپهری- شهریار- قیصرامین پور- محمدرضا شفیعی کدکنی ) انجام می گیرد. آثار این شاعران معاصر گرانقدر با هویت مستقل و تحسین برانگیزی که پیدا کرده، به مرحله ای لز بلوغ رسیده اند که می توان جلوه هایی از تشیع و شیعه گری آنها را به عرصه نمایش گذاشت. جایگاه تشیع و ائمه اطهار در آثار شاعران معاصر مخصوصا این چهار شاعر مذکور و همچنین اهمیت به مقام رفیع امام علی(ع) و بحث انتظار ومهدویت و جامعه شیعی، موضوعی است که ذهن بسیاری از محققان ودانشجویان و حتی دانش آموزان را در دهه اخیر به خود مشغول کرده است هدف از این تلاش ها و اندیشه ورزیها ارائه یک تحقیق جامع پیرامون بحث تشیع وجایگاه والای ائمه اطهار مخصوصا مباحث مربوط به مهدویت استکه امیدوارم مورد قبول همگان باشد. در دهه های اخیر شاعران معاصر زیادی بودند که به بحث تشیع وشیعه پروری اهمیت زیادی قائل بودند ودر آثار افراد زیادی این موضوعات به چشم خورده است.متأسفانه در جامعه امروزی مخصوصا در بین دانشجویان ودانش آموزان عزیزمان مباحث تشیع و مهدویت کمرنگ جلوه می دهد و ما سعی بر این دارم تا با این تحقیق جامع پیرامون این موضوع در آثار چهار شاعر معاصر جایگاه رفیع تشیع را به دانشجویان عزیز کشورمان بشناسانیم. و دست یابی آنها به چشمه سار زلال فضائل ائمه اطهار و ویژگیهای شیعیان آن بزرگواران در پرتو ژرف کاوی و تأمل در سیره و اندیشه های جاویدان آن بزرگواران در آثار شاعران معاصر مذکور میسر باشد و به راحتی تحقق یابد. از آنجا که این تحقیق برای دانشجویان عزیز کشورم گزینش شده است امیدوارم که، مقبول آنها قرار گیرد.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: