برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه حقوق فرهنگی و اجتماعی ناشی از حضانت در حقوق ایران و اسناد بین‌المللی

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

پایاننامه کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی ( M.A )

 

 عنوان:

حقوق فرهنگی و اجتماعی ناشی از حضانت در حقوق ایران و اسناد بینالمللی

 

استاد راهنما:

سرکار خانم دکتر زهره رحمانی

 

استاد مشاور:

جناب آقای دکتر سیّد محمّد اسدی نژاد

 

تابستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب
   
چکیده  ………………………………………………………………………………………………………………….. 1
مقدمه  …………………………………………………………………………………………………………………… 2
   
فصل اول: کلیاتی در باب مفاهیم بنیادین  
1-1 تعاریف و مفاهیم  
1-1-1 حق   ……………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-1-2 حق بودن یا حق داشتن   ………………………………………………………………………………………… 8
1-1-3کودک   ………………………………………………………………………………………………………………… 11
1-1-4 حضانت………………………………………………………………………………………………………………… 13
1-1-5 حقوق فرهنگی   ……………………………………………………………………………………………………. 14
1-1-6حقوق اجتماعی   …………………………………………………………………………………………………… 17
1-2 پیشینه حقوق کودک  
1-2-1پیشینه حقوق کودک در جهان   ……………………………………………………………………………….. 18
1-2-2 پیشینه حقوق کودک در ایران   ………………………………………………………………………………… 20
1-3 آثار و مزایای حقوق فرهنگی و اجتماعی کودک   ………………………………………………………….. 23
1-4 جایگاه حقوق کودک در نظام حقوقی  
1-1-4 جایگاه حقوق کودک از نگاه قرآن   …………………………………………………………………………. 26
4-1-2 جایگاه حقوق کودک در ایران   ………………………………………………………………………………. 28
4-1-3 جایگاه حقوق کودک در اسناد بین المللی   ………………………………………………………………. 31
   
فصل دوم: حقوق فرهنگی ناشی از حضانت  
2-1 حق آموزش و پرورش   …………………………………………………………………………………………….. 35
2-2 حق آزادی و شرکت در مجامع و اجتماعات   ……………………………………………………………….. 47
3-2 حق تفریح و بازی کودک   …………………………………………………………………………………………. 52

 

فصل سوم: حقوق اجتماعی ناشی از حضانت  
3-1 حق داشتن خانواده   ………………………………………………………………………………………………….. 56
3-1-1حق داشتن هویت   ………………………………………………………………………………………………… 58
3-1-2حق تکریم شخصیتی   ……………………………………………………………………………………………. 61
3-2 حق شرایط مناسب زندگی کودک   ……………………………………………………………………………… 65
3-2-1 حق خوراک   ……………………………………………………………………………………………………….. 66
3-2-2 حق مسکن   …………………………………………………………………………………………………………. 69
3-2-3 حق بهداشت   ………………………………………………………………………………………………………. 71
3-2-4 حق تأمین اجتماعی   ……………………………………………………………………………………………… 79
3-2-5ممنوعیت کار اجباری کودک   …………………………………………………………………………………. 83
   
نتیجهگیری   …………………………………………………………………………………………………………… 100
منابع و مأخذ   ………………………………………………………………………………………………………… 102
چکیده انگلیسی   …………………………………………………………………………………………………….. 106

 چکیده:

با توجه به روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی و بر اثر فقر، بی سوادی، تخریب محیط زیست،      سوء تغذیه و غیره امنیت جان میلیون‌ها کودک در معرض خطر قرار دارد. نقض حقوق کودکان در بیشتر کشورهای جهان، امروزه بخش مهمی از معضلات و مشکلات جوامع را تشکیل می‌دهد. به نظر می‌رسد مسئولیت این امر در درجه اول بر دوش والدین و سپس دولت‌ها می‌باشد و در واقع می‌توان اذعان داشت که شرایط موجود کودکان، باز تولید شرایطی است که والدین و دولت‌ها برای آنان به وجود می‌آورند. از این رو در نظر گرفتن حقوق آنان با هدف حمایت از جنبه‌های مختلف زندگی، ضروری است و باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها به شمار آید و آنچه که در قوانین و اسناد بین‌المللی در حمایت از حقوق کودک به تصویب رسیده است، در عمل به خوبی به اجرا در نیامده است. بر این اساس دولت‌ها باید در اجرای درست آن حقوق، توجه جدی به عمل آورند.

در این پایاننامه سعی بر آن است که با بررسی حقوق فرهنگی و اجتماعی کودک، راهکارهایی برای پیشبرد این حقوق ارائه شود و زمینه‌های بهره‌مندی آنان از این دسته از حقوق به درستی فراهم گردد.

 

واژگان کلیدی:

کودک، حقوق فرهنگی و اجتماعی، اسناد بین المللی، حضانت

 

مقدمه:

کودکی از مراحل بنیادین و بسیار حساس هر انسان در جامعه است. اگر این مرحله به خوبی شناخته شود و به طور مناسب پشت سر گذاشته شود، جامعه مملو از افرادی خواهد شد که قابلیت‌های لازم برای زندگی در وضعیت مطلوب را دارند. کودک نخستین تعامل خود را با محیط، در خانواده آغاز می‌کند و بعد از خانواده، جامعه دومین محیطی است که اثرگذاری و اثر پذیری کودک در آن آغاز می‌شود و کودک اندک اندک در فرآیند رشد اجتماعی قرار می‌گیرد.

از آنجایی که سال‌های اولیه کودکی در رشد و شخصیت و آینده کودک نقش بسزایی دارد، باید به همه ابعاد وجودی کودک از جمله رشد فرهنگی، اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و … است، توجه کرد. هر کشوری متعهد به تأمین نیازهای افراد جامعه خود مخصوصاً کودکان در چارچوب و ظرفیت‌های موجود خود می‌باشد، حائز اهمیت است که تمام توان خود را برای گسترش حقوق کودک بکار گیرد. زیرا نتایج مثبت آن در پیشرفت و رشد جامعه نیز تأثیر چشمگیری دارد. در نتیجه کودکان در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. با توجه مطالب فوق الذکر و آشکار شدن ارزش‌ها و جایگاه والای کودکان و رعایت حقوق فرهنگی و اجتماعی آنان بعضاً شاهد مشکلات و نابرابری‌هایی هستیم. فلذا سعی بر آن است که راهکارها و پیشنهاد‌هایی برای جلوگیری از این نابرابری‌ها ارائه شود.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: