برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه قراردادهای Joint Venture در جذب سرمایه گذاری خارجی

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

عنوان پایان نامه:

قراردادهای Joint Venture در جذب سرمایه گذاری خارجی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

مقدمه:

جلب سرمایه و سرمایه گذاری راهی است برای تسریع توسعه اقتصاد ملی که در قالب سرمایه گذاری خارجی و صادرات یکی از الزامات توسعه تعریف می شود. سرمایه گذاری در تمام اشکال خود به ویژه سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از اهرم های مؤثر برای شتاب و افزایش قدرت سیاسی و چانه زنی در حفظ منافع ملی تلقی می شود از دیگر اهداف سرمایه گذاری می توان به موارد ذیل نیز اشاره نمود: انتقال تکنولوژی مدرن به داخل کشور، توسعه و بهینه سازی صنایع داخلی، دگرگونی نظام اقتصادی در بازار داخلی،ارتقاء سطح مهارت ها و دانش فنی مهندسان بومی و النهایه تضمین منافع اقتصاد ملی.  

با عنایت به مطالب فوق و با توجه به مزایای جذب سرمایه گذاری خارجی که فوقاً به آن اشاره شد باید به دنبال ابزار مناسب و کارا بود تا بتواند منافع کشور را در این خصوص به نحو مطلوبی تأمین نماید. توسعه ی روابط اقتصادی بین المللی موجب تعدد و تنوع زیادی در قرارداد های بین المللی شده است که از جمله اشکال این قرارداد ها می توان به قرارداد انتقال فن آوری(TOT)،قرارداد تحقیق و توسعه (R&D) قرارداد خرید متقابل(buy-back)، قرارداد سرمایه گذاری مشترک(Joint Venture) و …اشاره نمود. .قرارداد سرمایه گذاری مشترک- که در این رساله به عنوان ابزاری خاص به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی مورد توجه است- یکی از اقسام سرمایه گذاری خارجی بوده که طی دو دهه ی اخیر در جهان گسترش فوق العاده ای داشته است. اگر چه این عبارت (Joint Venture) اصطلاحی است انگلیسی اما در زبان حقوقی و اقتصادی کشور ما به همان لفظ به کار رفته است .

قراردادهای Joint Venture می تواند به عنوان ساز و کاری مناسب جهت تحقق اهداف مورد نظر کشور های در حال توسعه که همانا توسعه ی اقتصادی کشور می باشد مورد توجه قرار گیرد. شناخت ماهیت حقوقی قراردادهای Joint Venture و نقش آن در جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند حقوق دانان و متخصصین اقتصادی کشور را به مزایا و معایب این نوع از قرار داد ها آشنا و آنها را قادر سازد تا در مذاکرات مربوط به تنظیم و انعقاد این نوع از قرار داد های سرمایه گذاری خارجی منافع کشور را ملحوظ دارند.

اهمیت و ضرورت تحقیق:

کشور ایران از جمله کشور های در حال توسعه می باشد. نیاز کشور های در حال توسعه به جذب سرمایه گذاری خارجی جهت رشد و شکوفایی اقتصادی این گونه کشور ها امری است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نمی باشد.از این رهگذر یکی از روش هایی که می تواند منجر به جذب سرمایه گذاری خارجی گردد قرارداد های Joint Venture می باشد. علی رغم مطالعاتی که تا کنون در خصوص ماهیت حقوقی قرارداد هایJoint venture صورت گرفته است، در خصوص نقش این قراردادها در جذب سرمایه گذاری خارجی، در ادبیات حقوقی ما، مطالعه ای جامع به چشم نمی خورد. لذا تدقیق و بررسی مفصل ابعاد گوناگون تأثیر این گونه قراردادها در جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور ارتقاء سطح اقتصادی کشورمان امری مفید و مؤثر خواهد بود.

سؤال یا سوالات تحقیق:

1- آیا قراردادهای Joint Ventureدارای ویژگیهای حقوقی خاصی است که بتواند در جذب سرمایه گذاری خارجی موثر باشد؟

2- آیا قراردادهای Joint Venture در مقایسه با سایر قراردادهای تجاری بین المللی میتواند موجب افزایش بیشتر سرمایه گذاری خارجی گردد؟

فرضیه یا فرضیه های تحقیق:

-این نوع قراردادها به لحاظ ویژگیهای حقوقی خاص خود از قبیل مشارکت در مدیریت پروژه در جذب سزمایه گذاری خارجی موثر و مفید است .

– این نوع قراردادها در مقایسه با سایر قراردادهای تجاری بین المللی مانند بیع متقابل باعث افزایش بیشتر سرمایه گذاری خارجی میشود:

با مد نظر قراردادن این واقعیت که تعریف مشخص و دقیقی از قراردادهایJoint Venture در نصوص قانونی ما موجود نمی باشد و با تکیه بر این موضوع که قراردادهای Joint Venture از جمله عوامل مؤثر درجذب سرمایه گذاری خارجی هستند، اهمیت شناخت ماهیت حقوقی اینگونه قراردادها و بررسی نقش وجایگاه آن در جذب سرمایه گذاری خارجی هویدا می گردد. این عوامل نگارنده را برآن داشت تا به تبیین وتشریح ماهیت این گونه قراردادها پرداخته و ابعاد گوناگون مسئله را از نقطه نظر تاثیر این نوع از قرار داد ها بر توسعه اقتصادی کشور وجذب سرمایه های خارجی مورد  بررسی قرار دهد.

بخش اول- ویژگی های حقوقی جوینت ونچر

فصل اول- مفهوم

مبحث اول- تعریف و مقایسه

بند اول- تعریف

الف- تعریف

الف- 1 تعریف لغوی

جوینت ونچر از پرکاربردترین اصطلاحات در حقوق تجارت بین الملل است که امروزه تقریباً در تمام زبانهای دنیا وارد شده و با معانی متنوع و مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. بر خلاف تصور رایج، اصطلاح جوینت ونچر از حقوق انگلستان ریشه نگرفته است و ابتدا در حقوق اسکاتلند به کار گرفته شده است. این اصطلاح از سال 1980 به بعد در آرای دادگاه های آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. امروزه در آمریکا لغت Venture معادل لغت مؤسسه (Enterprise) با تاکید بیشتر بر مفهوم ریسک به کار می­رود.

بعضی جوینت و نچر را «قرارداد مشارکت » معنا کرده اند. برخی دیگر آنرا «مشارکت انعطاف پذیر» معنا و تعریف کرده اند. تعابیر مختلف دیگری همچون «مشارکت انتفاعی » ، «مشارکت مشترک» ، « شرکت مختلط » ، «سرمایه گذاری مشترک » ، «مشارکت حقوقی » ، «مشارکت مدنی » ، «شرکت مشارکتی » نیز در معنای این اصطلاح حقوقی تجاری بکار رفته است.با این حال با توجه به تداول استعمال عبارت جوینت ونچر به پیروی از این رسم معمول در متن این پایان نامه از همین واژه استفاده خواهد شد.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: