برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
دانلود پایان نامه :بررسی و تطبیق حقوق پیش بینی شده برای زندانیان در ایران

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

عنوان کامل پایان نامه :

مطالعه کیفرشناختی عملکرد اردوگاه کاردرمانی استان اصفهان در سال ۱۳۹۱

اشتغال و حرفه آموزی زندانیان اردوگاه مرکزی اصفهان

اشتغال و انجام کار در اردوگاه مرکزی اصفهان جز در خصوص کارهای عمومی که مربوط به تنظیف خوابگاه‌ها و اماکنی که زندانی از آن استفاده می‌کند در سایر موارد اختیاری می‌باشد و زندانی هیچ‌گونه اجباری جهت انجام کار ندارد. در حال حاضر نزدیک ۳۰ درصد محکومین این زندان اشتغال به کار دارند و آنان با توجه به نظر شورای طبقه بندی زندان و بر اساس تبحر و تخصص خویش مشغول به انجام  کار مناسب با استعداد و توانایی خویش و امکانات اردوگاه مرکزی می‌گردند. در ضمن اشتغال به کار صرفاً توسط محکومین صورت می‌پذیرد و متهمان نمی‌توانند تقاضای اشتغال به کار داشته باشند. اولویت در اشتغال به کار مربوط به  زندانیانی می‌گردد که علاوه بر تبحر و تخصص لازم دارای تأمین مناسب از نوع وثیقه باشند. در خصوص محکومین تمام محکومین با داشتن شرایط لازم جز محکومین به اعدام می‌توانند تقاضای اشتغال به کار داشته باشند. در مورد این دو دسته اخیر صرفاً به لحاظ امنیتی و اینکه امکان فرار آن‌ها در محیط‌های کار باز و نیمه باز وجود دارد این حق از آن‌ها سلب شده است ولیکن این  زندانیان می‌توانند در کارگاه‌هایی که در محیط بسته وجود دارد مشغول انجام کار گردند. علی رغم اینکه تقاضای اشتغال به کار اردوگاه مرکزی اصفهان زیاد می‌باشد ولیکن به لحاظ عدم امکانات کافی زندان، تمامی متقاضیان نمی‌توانند مشغول به کار گردند.

       بر اساس اظهارات ریاست اردوگاه مرکزی اصفهان و بازدیدهای صورت گرفته توسط اینجانب انواع کار محول شده به زندانیان این زندان عبارتند از :

الف) جز کارهای عمومی و اجباری دسته‌ای از  زندانیانی در کارهایی که برای مجموعه زندان می‌باشد داوطلبانه و بدون دریافت اجرت مشغول به کار می‌شوند. این کارها شامل نظافت سایر بخش‌های زندان، ساختمان سازی و امور بنایی مربوط به زندان، انجام تعمیرات وسایل زندان، ترابری و حمل و نقل زندان و… می‌باشد. این  زندانیان در قبال انجام این کارها از مزایای مربوط به اشتغال نظیر مرخصی، ملاقات حضوری و خصوصی و… بهره مند می‌گردند.

۲-۵ کارهای تولیدی زندان که خود به چند دسته کلی تقسیم می‌گردد :

۲-۵-۱ کارهای تولیدی صنعتی زندان

  که شامل کارخانجات اردوگاه مرکزی اصفهان و کارگاه بتون می‌باشد. کارخانجات اردوگاه مرکزی اصفهان مجموعه‌ای عظیم داخل در خود زندان می‌باشد که دارای کارگاه‌های بزرگ فلز کاری، تراشکاری، نقاشی، پرس، صافکاری، برق، نجاری و درودگری و خیاطی می‌باشد. در حال حاضر تقریباً ۱۲۰۰ نفر از  زندانیان در این کارخانجات مشغول به کار می‌باشند. محصولات این کارخانه قابل رقابت با محصولات بسیاری از کارخانه‌های بزرگ می‌باشد و سفارش دهندگان تولید محصول به این کارخانه همواره از کیفیت محصولات رضایت کامل دارند.

در حال حاضر این کارخانجات با توجه به مزایده‌هایی که در آن شرکت نموده است دارای قراردادهایی با سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی در خصوص تولید چادر و لباس گرم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص تولید لباس‌های نظامی، چادر، کیسه خواب، کیسه انفرادی، ساک و وسایل نظامی، شرکت مخابرات ایران در خصوص تولید کیوسک و کافی مخابراتی، دولت افغانستان در جهت تولید کیوسک و کافی مخابراتی و شرکت گاز و مخابرات ایران در جهت تولید نوارهای اخطار می‌باشد.

کارگاه بتون نیز تقریباً کاری تخصصی و فنی می‌باشد. در این کارگاه قطعات پیش ساخته بتونی ساختمان‌ها و دیوارهای بتونی تولید می‌گردد و ۸۰ نفر از  زندانیان در آن مشغول به کار می‌باشند.

۲-۵-۲ کارهای تولیدی خدماتی

 شاغلین این قسمت تقریباً ۳۰ نفر از  زندانیان در مؤسسه کشاورزی زندان مرکزی اصفهان که در محلی خارج از زندان مرکزی اصفهان واقع در شهر جدید بهارستان می‌باشد مشغول به کار می‌باشند. این مؤسسه دارای۶۰ هکتار زمین کشاورزی بوده که در حال حاضر از ۵ هکتار آن استفاده می‌گردد.

محصولات کشاورزی آن عبارت از گل آفتاب‌گردان، گندم، جو، ارزن و انار می‌باشد. آسایشگاه این کارگران زندانی نیز در محل مؤسسه می‌باشد.

علاوه بر این تعداد از  زندانیان در دامداری و مؤسسه دام و طیور مشغول به کار می‌باشند.

۲-۵-۳ کارهای تولیدی هنری

 این کارها شامل خاتم کاری، قلم زنی، قاب سازی، ماکت سازی، سفالگری، سنگ‌های تزئینی، منبت کاری، مجسمه سازی، قالب بافی، کوبلن دوزی، قلاب بافی، منجوق دوزی و سایر رشته‌های هنرهای دستی به صورت جسته گریخته می‌باشد.

۲-۵-۴ کار خدمات اجتماعی

     اردوگاه مرکزی اصفهان آمادگی کامل جهت انعقاد قرارداد با نهادهای دولتی و خصوصی و عمومی جهت استفاده از نیروی کار زندانیان می‌باشد. در حال حاضر قراردادهایی با شهرداری، آموزش و پرورش و دادگستری منعقد شده است. این نهادها بیشتر در امور خدماتی و فنی نظیر تنظیف و رنگ آمیزی جدول‌ها و نرده‌های کنار خیابان، ساختمان سازی، محوطه سازی، بنایی و ساخت و ساز، امور فنی و تعمیرات و… از این زندانیان استفاده می‌کنند و در حال حاضر نزدیک دویست نفر از  زندانیان در این نهادها مشغول به کار می‌باشند.

     همچنین چند کارگاه کوچک مربوط اردوگاه مرکزی اصفهان وجود دارد که این کارگاه‌ها به شرط استفاده از نیروی زندانی به عنوان کارگر به بخش خصوصی اجاره داده شده است. این بخش تنها از غیر زندانی به عنوان استادکار و جهت آموزش و سرپرستی کارگران زندانی می‌تواند استفاده کند. در این کارگاه‌ها تأمین آب و برق و گاز و نیروی کار ارزان قیمت و سرمایه گذاری اولیه با اردوگاه مرکزی اصفهان و بکارگیری، آموزش و پرداخت حقوق به زندانی با بخش خصوصی می‌باشد. این کارگاه‌ها تحت نظام مختلط می‌باشند.

     جهت ایمنی کار تقریباً هر روزه بازرسین اداره کار نسبت به بازرسی کارخانجات و کارگاهها اقدام نموده و همچنین تمامی شاغلین تحت بیمه درمان و حوادث می‌باشند. ساعات کار  زندانیان نیز وفق قانون کار هشت ساعت در روز می‌باشد.

   در خصوص حرفه آموزی به  زندانیان قراردادهایی با سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان صنایع دستی و سازمان میراث فرهنگی جهت معرفی استاد کار منعقد شده است. این سازمان‌ها همکاری زیادی با زندان مرکزی در خصوص حرفه آموزی به  زندانیان می‌نمایند. همچنین در مواردی از  زندانیان متخصص به عنوان استادکار استفاده می‌گردد. مشاغل و حرفه‌هایی که به  زندانیان در حال حاضر آموزش داده می‏شود عبارت از تعمیرات رادیو و تلویزیون، تعمیرات تلفن همراه، عکاسی، مکانیک خودرو، آرایشگری، خیاطی، خاتم کاری، تعمیرات کامپیوتر و آموزش مهارت‌های هفت‌گانه کار با کامپیوتر ICDL، قلم زنی، منبت کاری، معرق‌کاری، و سایر هنرهای دستی حسب تقاضای  زندانیان، پرورش قارچ خوراکی و… می‌باشد. پس از پایان دوره‌های آموزشی و موفقیت زندانی در یادگیری مهارت‌های رشته شغلی مورد آموزش به  زندانیان مدرک رسمی دال بر موفقیت در رشته شغلی بدون درج محل آموزش رشته شغلی و زندانی بودن این فرد اعطا می‌گردد.  زندانیان پس از آزادی از زندان با مدرک اخذ شده تا سقف ده میلیون تومان وام اشتغال دریافت می‌نمایند.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

آیا آیین فعلی سازمان زندان‌ها علی رغم اصلاحات متعددی که در آن صورت گرفته است می‌تواند ما را در جهت نیل به اهداف اصلاحی و تربیتی مجازات حبس موفق کند؟ آیا در آیین نامۀ سازمان زندان‌ها جنبه‌های انسانی و حقوق بشری مجازات حبس به طور کامل مدنظر قرار گرفته است؟

آیا جهت اجرای این آیین نامه امکانات و تسهیلات لازم در اختیار سازمان زندان‌ها قرار گرفته است؟

آیا سازمان زندان‌ها نسبت به اجرای کامل مفاد آیین نامه اقدام می‌نماید؟

۱- به نظر می‌رسد حقوقی که در آیین نامۀ سازمان زندان‌ها برای زندانیان پیش بینی شده است جوابگوی تمام نیاز زندانیان نمی‌باشد.

۲- به نظر می‌رسد وضعیت حقوق زندانیان در ایران، در برخی از موارد، از حداقل حقوقی که در حداقل قواعد رفتار سازمان ملل متحد پیش بینی شده است کمتر می‌باشد.

۳- به نظر می‌رسد تمام حقوق پیش بینی شدۀ زندانیان، در آیین سازمان زندان‌ها در حاضر توسط سازمان زندان‌ها اعمال نمی‌گردد.

۴- به نظر می‌رسد با توجه به حجم زیاد ورودی افراد به زندان‌ها، امکانات فعلی سازمان زندان‌ها جوابگوی تمام نیاز زندانیان نمی‌باشد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان :مطالعه کیفرشناختی عملکرد اردوگاه کاردرمانی استان اصفهان در سال ۱۳۹۱   با فرمت ورد

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: