برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه ارشد : بررسی دیدگاه‌های مرتبط با اصلاح و بازپروری بزهکاران در زندان

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

عنوان کامل پایان نامه :

مطالعه کیفرشناختی عملکرد اردوگاه کاردرمانی استان اصفهان در سال ۱۳۹۱

دیدگاه‌های مرتبط با اصلاح و بازپروری بزهکاران در زندان

  همان طور که از مطالب گفتار اول بر می‌آیند، در گذشته اهداف عمده از اجرای مجازات‌ها و به ویژه مجازات حبس و ارعاب انگیزی بود. مجرم و شخصیت او مورد توجه نبود و مجازات‌های بسیار شدید و خشن بر روی محکومین اجرا می‌شد. زندان برای نگهداری مجرم تا روز محاکمه و در مواردی برای حذف مخالفان سیاسی و فراموشی افکار عمومی نسبت به آنان به کار می‌رفت. خاستگاه علم نوین ادارۀ زندان‌ها را باید در سدۀ هفدهم جستجو کرد. مدت‌ها حقوق کلیسا با این نگرش که رفتار و کردار ضد اجتماعی یک گناه است معتقد بود که گناهکار باید از طریق انزوا و ندامت در زندان به راه راست آورده شود. جنبش زندان‌ها را در اروپا را به مبیون (MABILLON) کشیش فرانسوی نسبت می‌دهند. که کتابی تحت عنوان تأملاتی پیرامون زندانی‌های فرقه‌های مذهبی در سال ۱۶۹۰ منتشر نمود. مبیون در کتاب خود مخالف انزوای مطلق زندانیان است. و اصطلاحات گوناگونی را در خصوص کار، بهداشت و فضای زندان‌ها و نیز ملاقات با زندانیان پیشنهاد می‌کند. و حتی به ارائه طرح و رژیم یک زندان مدل مبادرت می‌ورزد.

 اما با زندگی و مطالعات آثار جان هوارد بود که تحولات قابل توجهی در زندان‌ها به وجود آمد. رسالت جان هوراد در زمینه زندان‌ها در عصر خود قابل مقایسه با نقش سزار بکار یا در حقوق کیفری است. هوارد در آثار خود طرفدار یک رژیم بهداشتی، از نظر تهویه و غذا در زندان‌ها، انزوای شدید زندانیان بدون اینکه کامل باشد، کار جدی و کمک معنوی به زندانی بود.

هوارد به دنبال مطالعات و مشاهدات خود پی برده بود که وخامت وضعیت زندان‌ها در کشورهایی که سلب آزادی را به عنوان مجازات اعمال می‌کنند، به طور محسوسی کمتر از وخامت وضعیت زندان‌ها در کشورهایی است که آن‌را فقط به عنوان بازداشت مقدماتی به اجرا درمی آورد. الگو و اقدامات کشورهای گروه اول، شاید در تهیه و انجام اصلاحات عمیق در رژیم‌های حبس بی تأثیر نبوده است[۱].

با ظهور مکتب تحققی، مفاهیم حالت خطرناک، اقدامات تأمینی و تربیتی و فردی کردن مجازات‌ها وارد حقوق کیفری شد و مجرم مرکز ثقل حقوق کیفری قرار گرفت. اهداف سزادهی و ارعاب انگیزی، تحت تأثیر این مکتب با مطالعات جرم شناختی اهمیت سابق خود را از دست داد. تحقیق درباره علل و عوامل رفتار انسانی متداول گردیده و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب، تحت تأثیر این مکتب محکومیت‌ها بیشتر نامعین شدند، مجازات تعلیقی، آزادی مشروط و مأموران ناظر بر آن به وجود آمدند.

هم‌زمان با ایجاد و گسترش زندان‌های جدید، از اوایل سده‌ی نوزدهم، این تفکر که واکنش اجتماعی در مقابل پدیده مجرمانه باید در جهت اصلاح مجرم باشد نه مجازات صرف او، وارد مرحله جدید شد. بانیان زندان اعتقاد داشتند که اگر زندانی‌ها همه روزه رژیم یومیۀ کامل خود را داشته باشند، این محیط قدرت آن را خواهد داشت تا آن‌ها را اصلاح کند [۲].

اندیشۀ اساسی از نظر پیروان مکتب دفاع اجتماعی، باز سازگاری اجتماعی مجرم است. گراماتیکا اظهارمی دارد :« دفاع اجتماعی با اصلاح افراد یکی است این کار در حقیقت همان دفاع جامعه است منتها از طریق اصلاح افراد. باید توجه داشت که هدف اساسی دفاع اجتماعی جدید همانا بهبود اصلاح شخصیت مجرم است[۳].» مارک آنسل نیز در این زمینه بیان می‌کند :« دفاع اجتماعی جدید سعی می‌کند تا یک سیاست جزایی به وجود آورد که در عین حال، هم از جرم پیشگیری کند و هم اینکه به اصلاح و معالجه بپردازد، و این کار را از طریق یک عمل اصولی یعنی انطباق اجتماعی مجرمین انجام می‌دهد[۴] ». در سال ۱۹۵۰، زندان‌های سراسر ایلات متحده آمریکا به مؤسسات تأدیبی تغییر نام داد و برنامه‌های جدیدی در جهت طبقه بندی و بازپروری مجرمین به مورد اجرا گذاشته شد. مجموعه قواعد حداقل لازم الرعایه در مورد نحوۀ رفتار با زندانیان در سال ۱۹۵۷به تصویب شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد رسید. مادۀ ۵۸ این قواعد تاکید دارد که غرض از نگهداری محکومین در زندان‌ها این است که این گروه از طریق اصلاح و تربیت مجدد بتوانند  برای ورود به اجتماع آمادگی کافی پیدا نموده و پس از خروج از زندان به نحو شرافتمندانه زندگی خود را اداره نمایند. در سال ۱۹۷۴ (رابرت مارتینسون) بر اساس تجزیه و تحلیل از ۲۳۱ بررسی در ارزیابی برنامه‌های اصلاحی به این نتیجه رسید که،به استثنای چند مورد، تلاش‌های اصلاح و بازپروری گزارش شده تا این تاریخ هیچ اثر قابل ملاحظه‌ای در جلوگیری از ادامه جرم و جنایت نداشته است. ایشان اظهار داشتند که نقص بسیار مهمی در استراتژی‌ها و راهکارها وجود دارد که آموزش و پرورش و روانشناسی نمی‌توانند آن را نادیده گرفته و گرایش قوی مجرمین را به ادامه رفتار خلافکارانه بر طرف نمایند و یا به طور محسوس کاهش دهند. به این ترتیب پس از هفت دهه که آرمان اصلاح و درمان خلافکاران موضوع بسیار مهمی بود، ایدۀ « هیچ چیز کارگر نیست » از مارتینسون اعتبار گردید [۵].

[۱] – کیفر شناسی،بولک، برنارد، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی، ص۴۰-۳۶

[۲] – Fisher – giorlando ,marianne , op.cit ,p.312

[۳] – کیفر شناسی، صلاحی، جاوید، ص ۷۰

[۴] – همان، ص۶۱

[۵] – Cullen , op.Cit,p.317-318

سوالات یا اهداف پایان نامه :

آیا آیین فعلی سازمان زندان‌ها علی رغم اصلاحات متعددی که در آن صورت گرفته است می‌تواند ما را در جهت نیل به اهداف اصلاحی و تربیتی مجازات حبس موفق کند؟ آیا در آیین نامۀ سازمان زندان‌ها جنبه‌های انسانی و حقوق بشری مجازات حبس به طور کامل مدنظر قرار گرفته است؟

آیا جهت اجرای این آیین نامه امکانات و تسهیلات لازم در اختیار سازمان زندان‌ها قرار گرفته است؟

آیا سازمان زندان‌ها نسبت به اجرای کامل مفاد آیین نامه اقدام می‌نماید؟

۱- به نظر می‌رسد حقوقی که در آیین نامۀ سازمان زندان‌ها برای زندانیان پیش بینی شده است جوابگوی تمام نیاز زندانیان نمی‌باشد.

۲- به نظر می‌رسد وضعیت حقوق زندانیان در ایران، در برخی از موارد، از حداقل حقوقی که در حداقل قواعد رفتار سازمان ملل متحد پیش بینی شده است کمتر می‌باشد.

۳- به نظر می‌رسد تمام حقوق پیش بینی شدۀ زندانیان، در آیین سازمان زندان‌ها در حاضر توسط سازمان زندان‌ها اعمال نمی‌گردد.

۴- به نظر می‌رسد با توجه به حجم زیاد ورودی افراد به زندان‌ها، امکانات فعلی سازمان زندان‌ها جوابگوی تمام نیاز زندانیان نمی‌باشد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان :مطالعه کیفرشناختی عملکرد اردوگاه کاردرمانی استان اصفهان در سال ۱۳۹۱   با فرمت ورد

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: