برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه بررسی بزه جاسوسی در حقوق کیفری فرانسه

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

عنوان کامل پایان نامه :

 مقایسه تطبیقی بزه جاسوسی در حقوق کیفری ایران و فرانسه

جاسوسی در مکاتب مشهور حقوق جزا

مکاتب مختلفی که در قرن هیجدهم به وجود آمدند ، عموما با اصلاح قوانین و رعایت اصول کیفری از قبیل ، اهل تساوی همگان در برابر دستگاه عدالت ، شخصی نمودن جرم و مجازات   حذف حداقل و حداکثر مجازات ها و حذف مجازات اعدام تاسیس و پذیرش هیئت منصفه در محاکمات جزایی ، در صدد برطرف کردن بی عدالتی ها و اصلاح مجازات ها بودند .

با نفوذ عقاید مکاتب حقوق جزا در قرن هیجدهم به تدریج مجازات مجرمین سیاسی که از مصادیق آن جاسوسی و خیانت به کشور بود دست خوش تغییرات و تحولات گوناگون گردیده و بعد از انقلاب کبیر فرانسه این فکر رواج پیدا کرد با این دسته از مجرمان با ارفاق بیشتری برخورد گردد و موج اصلاح طلبی در حقوق جزا و برخورد مناسب با مجرمین بخصوص مجرمین سیاسی آغاز شد .

برای روشن شدن مطالب فوق ، مبانی و آرای مکاتب مشهور حقوق جزا را به طور اختصار مورد بحث قرار می دهیم و تحولات کیفری مربوط به جرایم جاسوسی و خیانت را ذکر می نماییم . قبل از پرداختن به بحث مکاتب ، اشاره ای به پاره ای از اقدامات دانشمندان در این باره ضروری است .

در اواخر قرن هفدهم و در قرن هیجدهم بر اثر فعالیت های علمی عده ای از دانشمندان ، اثرات شگرفی در اعتقادات مردم نسبت به اعمال مجرمانه به خصوص جنایات سیاسی ، جاسوسی و … به وجود آمد و تالیفات فلسفی آنان توانست تا اندازه ای از شدت برخورد با مجرمین بکاهد . برای محاکمه مجرمین سیاسی ( جاسوسان ، خیانت کاران و … ) مقررات ویژه ای به تصویب رسید .

در این باره از اندیشمندانی نظیر منتسکیو ، ژان ژاک روسو ، ولتر ، بکاریا و غیره می توان نام برد که عصررواج اندیشه این دانشمندان را می توان عصر آغاز اصلاحات در جرایم و مجازات ها نام نهاد .

دکتر صانعی در این باره می گوید :

     “منتسکیو در کتاب خود و نامه های ایرانی- از زبان یک ایرانی که به کشور فرانسه مسافرت کرده و شرح مشاهدات خود را از طریق نامه هایی به اصلاح بستگان و دوستان خود می رساند و از نظر آنان مطلع می شود . با طنز و تمسخر به انتقاد مظاهر فرهنگ و اجتماع موجود فرانسه، من جمله جرایم و مجازات های این کشور می پردازد و در نظام فکری اروپای زمان خود تاثیر می گذارد . ولتر عملا در فعالیت هایی که به منظور اصلاح قوانین و مقررات جزایی آغاز شده بود ، شرکت می جوید و سایرین نیز به توسعه فکر اصلاح طلبانه عصر خود کمک می کنند ، ولی شخصی که بیش از همه در پیدایش نهضت های اصلاح طلبانه موثر واقع می شود بکاریای ایتالیایی است.” 

چزاره بکاریا جرم شناس و عالم اقتصاد ایتالیایی به سال ۱۷۳۸ در شهر میلان در یک خانواده نجیب زاده به دنیا آمد . در دوران تحصیل با مطالعه آثار منتسکیو علاقه و نبوغ ذاتی اش برانگیخته شد و در نهضت های فکری عصر خود شرکت جست.

در سال ۱۷۶۴ یعنی وقتی فقط ۲۶ سال داشت و با آن که قبلا مطالعه وسیعی در زمینه مسائل حقوقی نکرده بود ، کتاب معروف خود « جرائم و مجازات ها » را منتشر کرد و انقلابی عظیم در دنیای اطراف خویش به وجود آورد . او نظام حقوق جزای عصر خود را به شدت مورد انتقاد قرار داد و کلامش چنان مستدل و نافذ بود که دامنه تاثیرش اروپا را گرفت.[۱]

کشورهای زیادی با الهام از اندیشه های بکاریا اصلاحاتی در حقوق جزای خود به وجود آوردند و حدود ۷۱۰۰موج اصلاح طلبی بر اساس افکار وی در قاره اروپا به وجود آمد.

بکاریا مجازات تبعید را بهترین مجازات برای مرتکبین جرایم علیه دولت یعنی جرایمی از قبیل جاسوسی و خیانت به کشور می دانست و شدیدا مخالف اجرای مجازات اعدام بود و معتقد بود که مجازات اعدام باید لغو شود.

به عقیده بکاریا ، نخستین جرایمی که به دلیل خطرات آن مهمترین جرایم تلقی شدند ، جرایم علیه حکومت بود .[۲]

ژان ژاک روسو در کتاب معروف خود « قرارداد اجتماعی » حق مجازات جامعه و دولت را قرارداد اجتماعی می داند ، زیرا افراد جامعه با دولت به نمایندگی از سوی جامعه قراردادی را منعقد می کند که بر اساس آن دولت مکلف است که در مقابل امتیازات و آزادی هایی که از افراد به سبب قراردادشان با دولت به دست آورده اند در مقابل حوادث و اتفاقات ناشی از اعمال مجرمانه دیگران محافظت نماید.

 با توجه به مطالب فوق ، مجرمین به خصوص مرتکبین جرایمی از قبیل جاسوسی و خیانت به کشور با اراده و اختیار خود قراردادی را که با جامعه بسته بودند نقض کرده و چون به حقوق اجتماعی تجاوز کرده اند دیگر عضو جامعه محسوب نمی شوند و بقای جامعه با حیات او سازگار نیست و باید یکی از این دو از بین برود و از آن جا که مصلحت جامعه فوق ، مصلحت جرم است و اوست که تعهد خود را نقض و پیمان شکنی کرده است باید او را به قتل رساند.[۳]

با آن که نظریه قرارداد اجتماعی ژان ژاک روسو مورد قبول بسیاری از دانشمندان قرن هیجدهم به ویژه بکاریا قرار گرفت و وی رساله « جرائم و مجازات ها « را در سال ۱۷۶۴ با الهام از نظریه روسو نگاشت ، در عین حال نظریه بکاریا ، با دیدگاه ژان ژاک روسو در پاره ای از مجازات ها متفاوت است .

تفاوت این دو نظریه ،در مجازات جرایم سیاسی،جاسوسی و خیانت در این است که به نظر بکادیا مجازات اعدام حق نیست ،بلکه ستیز ملی علیه بزهکار است، زیرا ملت نابودی او را ضروری و سودمند تشخیص می دهد.[۴]

اماژآن ژاک رسو معتقد است که طرح این پرسش که “اگر افراد حق ندارند خود را بکشند پس چگونه به هیئت اجتماع حق می دهند آنها را بکشند “اصولا نادرست است.[۵]

با این همه بکاریا در مورد کیفر مرگ را می پذیرد :یکی در موردی که وجود تبهکار می تواند دگرگونی خطرناکی در شکل حکومت ایجاد کند (که این بخش شامل جرایمی از قبیل جاسوسی و خیانت به کشور می شود) دیگری وقتی که مرگ تبهکار تنها عامل بازدارنده ای است که موجب انصراف سایرین از ارتکاب جرم می شود.[۶]

[۱] . پرویز صانعی، همان، ص۵۴و۵۵٫

[۲] . سزار بکاریا، همان ،ص۱۱۱٫

[۳] . ژان ژاک روسو ، قرارداد اجتماعی، ترجمه عنایت الله شکیبا پور، ج ۱، انتشارات فرجی، تهران، ۱۳۴۹، ص ۳۳٫

[۴] . سزاربکاریا، همان ص۸۲ .

[۵] . محمد صالح ولیدی،حقوق جزای اختصاصی ،ج ۱، دفتر نشر داد، چاپ دوم، تهران، ۱۳۷۳، ص۲۲۱ .

[۶] . سزار بکاریا، همان .

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. تفاوت های جاسوسی در حقوق ایران و فرانسه در قبال رکن مادی جاسوسی کدام است؟
  2. در زمینه رکن روانی جاسوسی، تفاوت حقوق ایران و فرانسه کدام است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : مقایسه تطبیقی بزه جاسوسی در حقوق کیفری ایران و فرانسه با فرمت ورد

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: