برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه تلاش های سازمان های بین المللی در جهت تحقق حق دسترسی آزاد به اطلاعات

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

چکیده

حق آگاهی و دانستن از جمله حقوق شهروندی و عمومی است که یکی از ضروری ترین عناصر تحقق مردم سالاری و تضمین آزادی بیان می باشد.بسیاری،حق دسترسی به اطلاعات را به عنوان اکسیژن دموکراسی تلقی می کنند. اهمیت حق دسترسی به اطلاعات در تامین و تضمین دموکراسی بسیار زیاد است.نظریات زیادی در مورد چگونگی حق دسترسی به اطلاعات موجود می باشد که همه ی آنها به این نکته اشاره دارندکه دولتها امانتدار اطلاعات هستند که این حق مالکیت به مردم حق آگاهی و دانستن اطلاعات را می دهد.

الته ناگفته نماند که دولتها گاهی در جهت منافع ملت خود و مصالح عمومی به خاطر امنیت ملت و کشور در انتشار و دسترسی به بعضی اطلاعات موانعی قرار می دهند.

اکثر کشورها در قوانین اساسی یا قوانین عادی خود حق دسترسی آزاد به اطلاعات را گنجانده اند که این خود نشان دهنده اهمیت موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات می باشد. واژه حاکمیت دولتها این نگرانی را به ذهن می قبولاند که ممکن است دولتها مردم را از دسترسی آسان به اطلاعات منع کنند ولی از آنجا که دولتها الان بسیاری از وظایف خود را به بخش های خصوصی و نهاد های شبه دولتی واگذار کرده اند،نگرانی ها را کمتر کرده زیرا که این واگذاری وظایف مستلزم در اختیار گذاشتن اطلاعات به این بخش هاست و این موضوع همان چیزی است که مورد در خواست می باشد.

واژگان کلیدی: آزادی اطلاعات ، اصل حاکمیت دولت ها

پیشگفتار:

انتخاب موضوع پایان نامه مهمترین مسئله ای است که هر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد با آن روبرو می باشد. چرا که وظیفه دانشجو در این مقطع نه فقط مطالعه دروس دانشگاهی ، بلکه تحقیق و پژوهش بوده که این نیز در پایان نامه ای که تهیه می گردد ، مشخص می گردد.

درخصوص موضوع این پایان نامه تلاش گردید تا یکی از مسائل روز جهان که یک آرمان حقوق بشری محسوب می شود،انتخاب گردد .در همین راستا سعی نگارنده بر این بوده تا به علت بعد بین المللی قضیه، علاوه بر منابع داخلی حتی الامکان از منابع خارجی نیز استفاده نماید.

متاسفانه یکی از مشکلات امر پژوهش در جمهوری اسلامی ایران ، فقدان منابع کافی و مهمتر از آن نبود اطلاع رسانی صحیح و در نتیجه ناشناخته ماندن منابع موجود می باشد . با این حال در دسترس بودن همین منابع را نیز باید غنیمت شمرده و حداکثر بهره برداری از آن را انجام داد .

همانطور که عنوان شد برای تهیه این پایان نامه هم از منابع داخلی و هم از کتاب و مقالات خارجی استفاده شده است . علاوه بر این برای آگاهی از نظریات جدید و تکمیل کار از منابع اینترنتی نیز استفاده گردیده که جهت تنظیم مطالب بسیار مثمر ثمر بوده است .

پیشاپیش از هرگونه نقص و اشتباه احتمالی عذرخواهی کرده و این نوشتار را مقدمه ای برای انجام کارهای بهتر و کامل تر در آینده دانست .

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: