برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه نقش آمریکا و اسرائیل در تحولات سیاسی و امنیتی کردستان عراق 1990-2010

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

چکیده

پژوهش حاضر دربرگیرنده اوضاع سیاسی و فرهنگی کردها به خصوص کردهای عراق در دهه‌های (1990-2010) میلادی می باشد در پرتو چنین امری اختلاف‌های قومی موجود و تلاش‌های کردها در جهت تعیین سرنوشت سیاسی خود و نیز اهداف آمریکا و اسرائیل در این منطقه و تحولات آن توضیح داده می‌شود در اوایل قرن بیستم کردستان جزء قلمرو عثمانی به شمار می‌رفت کردها چه در زمان حکومت عثمانی‌ها و چه بعد از آن خواهان تشکیل حکومت بودند. بعد از فروپاشی عثمانی کردستان با نقشه انگلیسی‌ها به سه قسمت تقسیم شد که با این کار بذر نفاق و درگیری در منطقه کاشته شد با تشکیل کشور عراق تحت سلطه بریتانیا کردها سر به شورش برداشتند چون مفاد قرارداد «سِور» عملی نشده و سرزمین کردها تقسیم شد مسئله کرد همواره از نقاط ضعف حاکمیت‌های سیاسی عراق به شمار آمده و ذهن تمام رژیم‌های حاکم بر آن کشور را به خود مشغول ساخته است این مسئله زمینه‌ساز دخالت کشورهای بیگانه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این کشور بوده است و در نتیجه قدرت‌هایی که منافع و اهدافی را در منطقه دنبال می‌کنند بنابر مقتضیات و شرایط حاکم برای دستیابی به مقاصد خود از وضعیت کردها سود جسته‌اند آمریکا و اسرائیل از جمله کشورهایی بوده و هستند که می خواهند از وضعیت کردها به نفع منافع سیاسی خود و اهداف خود سود ببرند. بنابراین حمایت یا عدم حمایت آنها با توجه به مقاصد و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود در خاورمیانه است.

مقدمه

تمدن در هر ملت مجموعه ای از دست آوردهای مادی و معنوی است که ثمرۀ تلاش فکری و علمی، فردی و اجتماعی آن جامعه می باشد. در میان ملت ها فراز و نشیبهائی وجود دارد که برآیند کنش و واکنشهای داخلی و خارجی است. در سیر تاریخی ملت ها، پیروزی ها و شکست هایی را می توان دید که ناشی از عملکرد آن ملت ها، چگونگی تشخیص مسئولیت های تاریخی و وجود نیروهای بازدارنده می باشد.

در هر جامعه ای که جنبش و انقلابی روی داده است، افرادی از همان جامعه  این وقایع را ثبت نموده اند تا در دسترس آیندگان همان جامعه و دیگر جوامع قرار گیرد و این واقعیت را دریابند که چه رخدادها و اتفاقاتی در گذشته روی داده، از آن درس بگیرند و بدانند که نیاکانشان در راه نیل به زندگی و افتخار آیندگان خود نموده اند. این وقایع در هر جامعه ای و در میان هر قومی روی داده است و مردمان کرد هم آنها را مطالعه نموده است. ولی ممکن است آگاهی لازم بر جنبشهای مردم خود نداشته باشد. احتمالاً این عدم آگاهی به دلیل نانوشته ماندن این وقایع بوده است که همچون داستانهای حماسی چند صباحی بر سر زبان مردم آن دوره باقی مانده و با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شده است.

در اوایل قرن بیستم کردستان جزء قلمرو عثمانی به شمار می رفت. کردها چه در زمان حکومت عثمانی ها و چه بعد از آن خواهان تشکیل حکومت کرد بودند ظلم و تبعیض که در حکومت عثمانی بر کردها و سایر ملت ها می رفت زمینه ی این امر را فراهم کرده بود. بعد از فروپاشی عثمانی کردستان با نقشه‌ی انگلیسی ها به سه قسمت تقسیم شد که با این کار بذر نفاق و درگیری در منطقه کاشته شد. با تشکیل کشور عراق تحت سلطه ی بریتانیا، کردها سر به شورش برداشتند چرا که نه تنها مفاد قرارداد « سور »  عملی نشد بلکه سرزمین آنها نیز ما بین ملت های همسایه تقسیم گردید. انگلستان سرکوب مردان و زنان کرد را قتل عام کودکان معلول معرفی و توجیه می کرد.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: