برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه بروسلوز

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

چکیده

بروسلوز یکی از مهم­ترین بیماری­های زئونوز می­باشد که یکی از مهمترین عوارض این بیماری ایجاد آسیب جفتی و سقط جنین در اکثر میزبانان خود می­باشد.

هدف از تحقیق مشاهده و عوارض بیماری بروسلوز ناشی از بروسلا آبورتوس بر روی جنین موش بوده و فرضیه بر احتمال ایجاد سقط جنین در موش بوده است.

این تحقیق در بخش بروسلوز موسسه واکسن و سرم­سازی رازی انجام شد. تعداد 15 عدد موش سوری نژاد BALB/C باردار را در قالب 3 گروه، در روز 5-6 بارداری با تزریق درون صفاقی 56 میکرو لیتر محلول PBS محتوی psu 105.7 از باکتری بروسلا آبورتوس بایوتایپ 3 آلوده کردیم. دو گروه در روزهای پایانی بارداری کالبد شکافی شدند و یک گروه زنده نگه داشته شدند تا سقط یا عدم سقط مشخص شود در 2 گروه کالبد شکافی شده کبد، طحال، ریه، و جفت مورد بررسی قرار گرفته شدند

تا از ابتلای موش­ها به بروسلوز اطمینان حاصل شود. نتیجه بدست آمده مثبت بود پرخونی در رگ­های منتهی به جفت و خود جفت و سفت شدن بافت جفت همراه با تغییر رنگ (خاکستری تیره)، مشاهده شد که نشانگر تجمع ترجیهی بروسلا در این مکان­ها است. دلیل این تجمع وجود اریتریتول نبوده و احتمالا کاهش سطح ایمنی در جفت و وجود سلول­های حساس، باعث بوجود آمدن این شرایط باشد. در موش­هایی که زنده نگه داشته شد، هیچ سقط یا مرگ جنینی مشاهده نشد و نوزادان در شرایطی به دنیا آمدند که همگی بروسلوز را از مادرشان دریافت کرده بودند.

بروسلوز یا تب مالت در موش آزمایشگاهی، بروسلوز نشخوار کنند­گان و انسان را شبیه سازی می­کند و برای بررسی و مطالعه نوترکیبی بروسلاآبورتوس در آسیب شناسی جفت مدل مناسبی است.

کلمات کلیدی: بروسلا آبورتوس، بروسلوز، موش­های باردار، جفت، آسیب شناسی جفت.

مقدمه

بروسلوز یا بچه اندازی واگیر دام که از مهم­ترین و سمج ترین بیماری­های مشترک (زئونوز) با گسترش جهانی و طیف وسیع میزبانی است(5، 8، 15، 22، 26، 35، ) بروسلوز در انسان به اسامی تب مالت، تب مدیترانه­ای، تب جبل الطارق، بیماری هزار چهره، تب مواج، بیماری ملیتوکوکسی و در دام­ها به عنوان سقط جنین واگیر دار و در گاو مرض بانگ(BUNG) نامیده می­شود.(3، 31، 36، 46، 49، 51، 54، 66، 74، 76).

امنیت غذایی و سلامت جامعه از مهم­ترین هدف­های مورد تهدید این بیماری است، بدین جهت بیماری در جوامع بشری توجه دولتمردان و متخصصین را متوجه خود کرده است، طوریکه امروزه توفیقات علمی بشر و تلاشهای مستمر و مدبرانه دست اندرکاران در مبارزه با این زئونوز به کنترل یا ریشه کنی بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا انجامیده است(14، 15، 40، 47)

اما با وجود گزارشات رسمی از کاهش درصد میزان شیوع بیماری در کشور برابر با گزارشات هنوز بیماری بعد از 40 الی 50 سال مبارزه و پیشگیری، از معضلات مهم بهداشتی و اقتصادی جامعه ما و بعضی از کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین محسوب می­شود(7، 11، 26،).

بیماری بوسیله باکتری­های متعلق به جنس بروسلا ایجاد میگردد. اعضای این جنس متشکل از 6گونه کلاسیک بوده که این گونه­ها را با توجه به واکنش­های فنوتیپی می­توان به 18 بایوار مشخص متمایز نمود. گونه­های آبورتوس با 7 بایوار و ملیتنسیس با 3 بایوار و سوئیس با 5 بایوار، کنیس با 1 بایوار به ترتیب در میزبانان اصلی خود یعنی گاو، گوسفند و بز، خوک(روباه، خوک، گوزن، جوندگان) و سگ ایجاد عفونت نموده و سقط جنین واگیر، نازایی، کاهش شیر، کاهش وزن و نا باروری میگردند و ضمنا برای انسان که میزبان ثانویه یا تصادفی است، نیز بیماری­زا می­باشند(3، 8، 11، 23، 35، 36، 68).

گونه بروسلا اویس در قوچ­ها موجب تورم اپیدیدیم و گونه بروسلا نئوتومه تنها گونه ایست که در میزبان اصلی موش درختی یا جنگلی ایجاد بیماری مشخص نمی­کند، 2گونه اخیر دارای محدودیت بیشتر میزبانی هستند(46، 51، 70).

گونه بروسلا ماریس که اخیرا از پستانداران دریایی جدا شده، دارای 2 تیپ می­باشند که با روش­های کلاسیک قابل طبقه بندی نیست (22،3،42،) در صورتی­که سویه­های گونه­های کنیس و اویس دارای پرگنه­های خشن و سویه­های صاف به پرگنه­های خشن تبدیل شوند، خاصیت بیماری­زایی آنها کاسته و یا از بین می­روند.(26)

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: