برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه میکرو ارگانیسم ها

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

مقدمه:

بشر در زندگی روزانه خود با ده ها و گاهی صد ها نوع میکرو ارگانیسم سرو کار دارد که خواسته یا ناخواسته بر زندگی او و پیرامونش اثر می گذارند. بسیاری از این موجودات برای انسان سودمند هستند و تعدادی از آنها زیان های به وی وارد میاورند.

واژه میکروارگانیسم که از دو کلمه میکرو به معنای ریز و ارگانیسم به معنای موجود زنده تشکیل شده است. همه موجودات ذره بینی یعنی باکتری ها، قارچ ها و ویروسها رادر بر می گیرد.

میکرو ارگانیسم ها در همه جای کره زمین یافت می شوند، از چشمه های آبگرم تا سرزمین های قطبی که سرمای آن ها به 70 درجه زیر صفر می رسد.

میکروارگانیسم ها در مواد غذایی قابل ملاحضه است. در یک گرم گوشت چرخ کرده تعداد میکرو ب ها ممکن است بین 106-107 و حتی بیشتر باشد.

اقتصاد در حال پیشرفت کشورهای جهان سوم نشان دهنده این نکته است که تقاضا برای محصولات حیوانی روندی افزایشی دارد منابع پروتئین حیوانی یکی از اقلام موادغذایی بشر است واز این نظر جایگاه ویژه ای دارد طبق توصیه های سازمان خواربار کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)هر فرد بالغ روزانه حدود 29 گرم پروتئین حیوانی بصورت گوشت، تخم مرغ وشیر نیاز دارد باتوجه به اینکه اهمیت ویژه این جیره غذایی برای حیوانات این نیاز کاملا”احساس می گردد که بهداشت این فرآورده مورد ارزیابی قرار گیرد بسیاری از میکروارگانیسم ها از جمله باکتریها جزو عوامل تهدیدکننده بیماریزا در گوشت می باشند که باعث بیماریزایی حیوانات وانتقال بیماری از طریق گوشت تخم مرغ شیر وفرآورده های آن به انسان می گردد.

دلایل زیادی نشان می دهد که بیشتر بیماری ها و عفونت ها در ارتباط با روش زندگی می باشند. در چند قرن گذشته تغییر طبیعی شرایط زندگی با کاهش فعالیت فیزیکی،  استرس های زندگی مدرن امروزی، تصنعی شدن وضعیت تغذیه انسان و به طور کلی فاصله گرفتن از زندگی ،استعداد ابتلا به بیماری های عفونی را در نوع بشر افزایش داده است. استفاده بی رویه و گسترده از عوامل ضدمیکروبی باعث پیدایش مقاومت در بین عوامل عفونی شده است. تهیه و تدوین پروتکل پیشگیری و درمان با استفادهاز الگو های طبیعی در این خصوص امری ضروری به نظرمی رسد.

یکی عوامل بیماریزا دستگاه گوارش می باشد و از عوامل شایع از قسمت های آسیب پذیر بدن نسبت به بیماریزا در این اندام می توان به اشریشیا کلی انتروتوکسیژنیک اشاره کرد که به دنبال استقرار سبب اسهال مسافرتی و اسهال در کودکان و بالغین می شود. این باکتری از طریق مصرف میوه، سبزیجات، آب و مواد غذایی آلوده وارد بدن شده و با استفاده از فاکتور های بیماریزا از جمله فاکتور کلونیزاسیون که خاصیت آنتی ژنیک دارد در روده کوچک استقرار می یابد اولین مرحله ایجاد عفونت در دستگاه گوارش کلونیزاسیون در آن می باشد. این عامل بعد از استقرار با تولید دو سم انتروتوکسین حساس به گرما و مقاوم به گرما شرایط اسموتیک روده را به هم زده و سبب اسهال می شود.اشرشیا کلی انتروتوکسیژنیک در کشور های در حال توسعه در کودکان زیر 2 سال سبب اسهال می شود و بندرت در بالغین اسهال ایجاد می کند، ولی بر عکس در کشور های توسعه یافته در بالغین ایجاد اسهال می کند. همچنین این باکتری از مهم ترین عوامل ایجاد کننده اسهال مسافرین می باشد .

اشریشیاکلی نیز از باکتری های روده ای است که آلودگی های ناشی از آن در بین انسان و حیوانات در همه جا پراکنده و شناخته شده است. از مدت ها پیش مشخص است که برخی از سروتیپ های این باکتری در کودکان ایجاد آنتریت می نماید. البته بزرگسالان نیز در اثر آلودگی به عوامل فوق که حدود 15 سروتیپ آن تاکنون شناخته شده است می توانند به بیماری و اسهال دچار گردند.  آزمایش ها و تحقیقات جدید ثابت کرده اند که اشریشیای آنتروپاتوژنیک (EPEC) یکی از عوامل مؤثر در ایجاد اسهال در مسافرین «Travellers diarrhea» می باشد که در ایام تعطیلات و فصل گرما اغلب گریبانگیر توریست ها می گردد. انتقال بیماری معمولاً از طریق انسان- مواد غذائی- انسان صورت می پذیرد. مهمترین ماده غذایی به عنوان منبع آلودگی عبارتند از سبزی های خام که بیشتر به صورت سالاد تهیه و مصرف می گردد.

علاوه بر آن غذاهای آماده همراه با گوشت، شیر، لبنیات، نان و شیرینی نیز  می توانند در انتقال بیماری مؤثر باشند. افراد آلوده، مقدار زیاد باکتری را دفع می نمایند و در اثر عدم رعایت موازین بهداشتی اغلب دست ها و البسه آنان آلوده می باشد و بدین ترتیب هنگام تهیه مواد غذائی فوق و یا تماس با آنها آلودگی را منتقل نموده و مصرف کنندگان را در معرض خطر قرار می دهند. با وجود این که بسیاری از دام های جوان مثل بره و گوساله ها و نیز طیور دارای این بیماری هستند ولی انتقال از طریق حیوانات به انسان مشاهده نشده است. این بیماری بیشتر در نقاطی شایع می باشد که از نظر بهداشتی رعایت های ضروری انجام نمی پذیرد و در بین کشورهای مختلف، در ممالک فقیر و غیرپیشرفته فراوان تر است. استقرار EIEC در روده بیشتر به علت وجود (Adhesin) است که در سطح خارجی باکتری قرار داشته و ایجاد چسبندگی میکروب به سلول های ایپتل و پرزهای روده را می نماید.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: