برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه بررسی اثر عصاره صبرزرد بر تغییرات ایجاد شده ناشی از دیابت القایی موش صحرایی ماده بر روند

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

مقدمه و هدف

دیابت از شایعترین بیماریهای متابولیکی است. اگر انسولین به میزان کافی ترشح نگردد و یا سلولهای بدن دچار حالتی بنام مقاومت به انسولین گردند، میزان قندخون بالا می رود و فرد دچار بیماری دیابت میشود.  دیابت سبب بروز عوارض جانبی زیادی از جمله صدمه به دستگاه تولید مثل وکاهش میزان بارداری، اختلال در سیکل قاعدگی، تاخیر در بلوغ اووسیت ، اختلال در نعوظ و انزال ، کاهش تحرک اسپرم و کاهش سلول های سرتولی و لیدیــگ می گـردد  ((Diamond etal 1989,Vignon etal 1991, Luca etal 2000  .

  یکی از انواع دیابت ، دیابت بارداری می باشد که عوارض زیر را بدنبال دارد:    

  • هیپرگلیسمی مادری، افزایش قندخون مادر سبب افزایش قندخون جنین و سپس بصورت ثانویه سبب افزایش انسولین جنین می گردد. انسولین هورمون اصلی رشد جنین است. بنابراین بچه های مادران دیابتی اغلب دچارماکروزومی ( وزن بیش از 4000 گرم به هنگام تولد در انسان) هستند (Guyton etal 2006).

 2ـ  افزایش فشار خون

 3 ـ کاهش قندخون نوزاد

 4ـ ناهنجاریهای مادرزادی

 5  ـ سقط

     از طرفی نیزعدم کنترل دیابت مادران باردار سبب ایجاد نواقص مادرزادی بویژه درمراحل اولیه شکل گیری اعضای بدن می شود ویکی از ناهنجاری های مادرزادی، ناهنجاری دستگاه ادراری ـ  تناسلی می باشد  (Eriksson etal 2003).   

   هدف از این تحقیق، بررسی اثر عصاره صبرزرد بر تغییرات ایجاد شده ناشی از دیابت القایی موش صحرایی ماده بر روند تکامل گنادهای نر و ماده در مراحل جنینی، نوزادی و بلوغ می- باشد.

کلیات

2ـ1ـ طبقه بندی دیابت

2ـ1ـ1ـ دیابت شیرین نوع I یا دیابت قندی وابسته به انسولین (IDDM) 1

این نوع دیابت که قبلاً تحت عنوان دیابت شیرین وابسته به انسولین یا دیابت جوانان شناخته می شد، یک بیماری خود ایمنی2 محسوب می گردد (2006 Guyton etal ،1977,1990,2001 Aerts etal) . اکثر محققین معتقدند که تخریب سلولهای بتا در اثر یک پاسخ خودایمنی با واسطه لنفوسیتهای T که بطور اختصاصی علیه یک یا چند پروتئین سلولهای بتا فعال می شوند، صورت می گیرد. پاسخ خودایمنی شامل اختلالاتی درچرخه تنظیم ایمنی بدن می باشد (1998 Rabinocitch etal). از آنجا که دیابت نوع I در زمینه های خاص ژنتیکی بروز می کند و این استعدادهای ژنتیکی غیرقابل تغییر هستند، بنابراین توجه بیشتر به حذف و یا کاهش عوامل محیطی و بروزدهنده معطوف می گـــردد. از عوامل افزایش دهنده خطرابتلا به دیابت، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت شیرین است. میزان شیوع ابتلا به دیابت در بچه های مادر مبتلا به دیابت نوع یک  و پدر سالم  3% ـ 1%  می- باشد، در حالی که اگر مادر سالم و پدر به دیابت نوع یک مبتلا باشد، خطر ابتلا بچه ها بیشتر و شیوع آن 1/6% است و در صورتی که پدر و مادر هر دو مبتلا به دیابت نوع یک باشند، خطرابتلا بیشتر از دو حالت قبلی بوده و شیوع آن20% است (  1988 Warram etal).

   تکرر ادرار، احساس خستگی و تشنگی زیاد، اشتهای فراوان، کاهش وزن، خارش ناحیه تناسلی، ابتلاء به عفونت ها ، بویژه عفونت های دستگاه ادراری ـ تناسلی و پوست از علایم شایع

   دیابت شیرین نوع I می باشد (2006 Jameson etal).  بیماری های قلبی عروقی (Rizzo etal 1992 )، بیماری سیستم اعصاب مرکزی (1999  Djelmis etal) ، بیماری کلیوی (1990 Garner etal) ،  بیماری چشمی (Hare etal 1994  ) ، ناتوانی جنسی و بخصوص بیماری رگهای خونی اندامهای بدن، که با خطر ایجاد  زخمهای شدید پوستی در پاها و قانقاریای عضو همراه است ( 1990 Dinulovic etal ) ، از عوارض احتمالی دیابت نوع یک می باشند.

2ـ1ـ2ـ دیابت شیرین نوع II یا دیابت قندی غیر وابسته به انسولین(NIDDM) 1

        در این نوع دیابت، تولید انسولین توسط لوزالمعده طبیعی می باشد ولی بدن به دلایلی،  پاسخ مناسبی به این هورمون نمی دهد و علیرغم سطح بالای قندخون، سلولهای بدن نمی- توانند از این منبع عمده انرژی به طور مؤثری استفاده کنند (Guyton etal 2006).

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: