برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه بررسی توزیع عناصر سنگین و گونه پذیری آنها در خاک‌های منطقه خاتون آباد، استان کرمان

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشکده علوم

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی زمین‌شناسی (زیست محیطی)

 بررسی توزیع عناصر سنگین و گونه پذیری آنها در خاک‌های منطقه خاتون آباد، استان کرمان

 استاد راهنما  

      دکتر فرید مُر

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

 ذوب کانسنگ‏های فلزی و بویژه کانسنگ‏های سولفیدی، از منابع مهم آلاینده بوم سامانه‏های خشکی و آبی به شمار می‏آید. گسیل آلاینده‏های گازی همچون و و ریزذرات معلق عامل آلودگی مناطق مجاور و گاهی دوردست این گونه واحدهای ذوب هستند. در این مطالعه آثار زیست محیطی ذوب کانسنگ مس در کارخانه ذوب خاتون آباد، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد.

از غبار کوره ذوب، خاکهای مرتعی (سطحی و زیر سطحی)، خاک کشاورزی نمونه‏برداری شد، تا ضمن شناسایی عناصر آلاینده در نمونه‏ غبار کوره، روند توزیع و پراکنش آنها در خاک بررسی شود. علاوه بر اندازه گیری غلظت کل عناصر آلاینده در خاک، نحوه توزیع عناصر بالقوه سمّی در فازهای مختلف خاک توسط استخراج ترتیبی تعیین شد.

تجزیه شیمیایی نمونه‏های خاک، آلودگی بسیار شدید به فلزها بالقوه سمّی Cu, As, Pb, Zn, Cd, Sb,Mo در نمونه‏های خاک سطحی نزدیک کوره، و در جهت وزش باد غالب را نشان می‏دهد. مقدار آلودگی با افزایش فاصله از کوره‏ها و افزایش عمق کاهش می‏یابد. محاسبه ضرایب زمین انباشت و آلودگی خاک برای خاک‏های سطحی نیز همین نتایج را تأیید می‏کند.

براساس نتایج حاصل از استخراج گزینشی BCR، عناصرCu, As, Pb, Zn, Mo, Mn, Cr دارای بیشترین تحرک و زیست دسترس پذیری را در محیط خاک مرتبط با کارخانه ذوب خاتون آباد دارا می‏باشند.

اگرچه نتایج این مطالعه حکایت از وجود آلودگی بیشتر در مناطق مجاور کارخانه ذوب خاتون آباد را دارد، اما آلودگی گرچه با شدت کمتر، در تمام جهات ملاحظه می‏شود. این مسئله در بلند مدت می‏تواند تهدیدی زیست محیطی برای ساکنان منطقه به شمار آید.

با توجه به نتایج بدست آمده ارائه هرگونه راهکاری برای مدیریت منابع آلودگی عناصر در محیط‏های زمین شناختی مجاور مناطق ذوب، باید با در نظرگرفتن ماهیت منابع آلودگی، نوع و شدت عناصر آلاینده، شکل حضور عناصر، شعاع گسترش آلودگی، ویژگیهای خاص منطقه و امکان اجرایی کردن آن صورت گیرد.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: