برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه زبانزد یا ضرب‏المثل

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی

با عنوان  :

زبانزد یا ضرب‏المثل

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

زبانزد یا ضرب‏المثل سخنی است کوتاه که به صورت نظم یا نثر با هدف بیان مفاهیم اخلاقی و حکمت بین مردم رایج است. ارزش شناخت ساختار و محتوای زبانزدها آگاهی از دانش عامۀ مردم است. شرایط زندگی، خواسته­ها و­آرزوهای مشترک باعث پیدایی زبانزدها با بن‏مایه و محتوای مشترک می­شود. زبانزدها در شناسایی تاریخ، زبان و فرهنگ نقش مهمی دارند. با مطالعه و شناخت زبانزدهای عامیانه می­توان عوامل تأثیر­گذار بر رفتارهای فردی، اجتماعی، قشربندی طبقاتی و باورهای اندرونی ­مردمان پی­برد. با بررسی ساختار زبانزدها می­توان چشم‏اندازهای نگرش مردم، طبقه‏بندی گرایش­های قومی، باورها و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی را نشان داد، این طبقه بندی‏ها شامل موارد زیر می­باشند: زبانزدهای اخلاقی، اجتماعی، شخصیتی، خرافی، اقتصادی و تقدیرگرایی که هر کدام نشانه گونه­ای از تفکر صاحبان زبانزدهاست. این پایان‏نامه افزون بر طبقه‏بندی محتوایی، به بررسی و تحلیل زبانزدهای منطقه لشت نشاء بر پایه بازتاب واقعیت­های اجتماعی می­پردازد.

کلیدواژه­ها: زبانزد لشت نشاء، واقعیت­های اجتماعی، طبقه بندی، فرم، ساختار، نشانه.

فصل ­اول:­ کلیات ­تحقیق

1-1مقدمه

مطالعات فرهنگی که بر پایه دانش­های نوین استواراست، تاکید دارد که فرهنگ والا و پست، هر دو به یک اندازه می­توانند حقایق اجتماعی را باز­تاب دهند. بنابراین فرهنگ عامیانه دارای ارزش­های علمی و شناختی است. همان­طور که لوکاچ می­گوید ادبیات بویژه ادبیات رئالیستی بالزاک، سولژنیستسن ودیگران به خوبی می­توانند طبقات متفاوت جامعه را بازتاب دهند، (نک، زرافا، 1386: 26 و…). ومسائل آن­ها را درامور زندگی، معیشت، بهداشت وغیره نشان دهند و به­ویژه دوقشر رودرو، فرادست و فرودست چون ارباب ورعیت، کارفرما وکارگر را معرفی نمایند. این آثار مستقیم یا نامستقیم به مسائل کلی جامعه     می­پردازند که گاهی حقایق جزئی آن را نیز بازتاب می­دهند. یعنی از دیدگاه لوکاچ، ادبیات هم مسائل کلی دو قشر و دوطبقه متخاصم را نشان می­دهد وهم جزئیات دیگر اجتماعی چون قشرها واصناف دیگر جامعه ونیز روابطه آنها را با هم بازگو می­کند، ولی لوکاچ می­گوید ادبیات باید به طور کلی به حقایق دوگانه فرادست و فرودست ببردازد.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: