برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه بررسی جریان سیال ذهن در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی

با عنوان :

بررسی جریان سیال ذهن در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

  • چکیده

جریان سیال ذهن شکل خاصی از روایت داستان است که در آن نظرگاه محدود به ذهنیت شخصیت به کار گرفته می شود، و رمان کم نظیر شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری یکی از نخستین رمان های ایرانی است که به این شیوه نگارش یافته است؛ نویسنده در این رمان در کنار توجه به‌فرم و تکنیک، به طور معقولی آن را با محتوا پیوند داده است. او با نوشتن این رمان به شیوه ی جریان سیال ذهن، نشان داده است که در کنار روش های سنتی می توان نویسنده ای مدرن بود. گلشیری به دلیل ساختار ویژه و شیوه های جدیدی که در شازده احتجاب به نمایش گذاشته است، داستان نویسی فارسی را متحول و این رمان را به شیوه های نوین جهانی نزدیک کرده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی، با بررسی ویژگی های جریان سیال ذهن، به این نتایج دست یافته است که همه چیز، از جمله شیوه های مختلف روایت، در این رمان در هم آمیخته است، زمان عینی و زمان ذهنی با هم در تقابل هستند و گذشته‌ها با ترتیب و توالی در ذهن شخصیت ها ظهور نمی یابند. علاوه بر این گلشیری گاهی به شیوه جریان سیال ذهن با فوران وحشت بار، یعنی چرخش‌های بیش از اندازه ی زاویه دید و راوی، متن را مغشوش می­کند. همچنین با ایجاد ابهام، تخیل خواننده را برمی انگیزد، و با آوردن مثبت ها و منفی ها در کنار یکدیگر در این رمان، حس تردید را به خواننده القا می کند. او در زبان داستان که گاه پیچیده و چند بعدی است، از جوهر شعری و تصویرسازی نیز بهره گرفته است. همچنین می توان برای کل داستان و موقعیت و رابطه ی شخصیت ها، معنایی نمادین در نظر گرفت.

 کلید واژه: جریان سیال ذهن، روایت، زمان، شازده احتجاب، هوشنگ گلشیری.

 مقدمه

متن های روانکاوی و روانشناسی، چه در فرم و چه در محتوا، بر ادبیات داستانی مدرن قرن بیستم بسیار تأثیر گذاشته اند. داستان نویسی به تکنیک The Stream of Consciousness که در زبان فارسی به شیوه ی جریان سیال ذهن یا سیلان ذهن یا سیلان آگاهی ترجمه شده­­ است، یکی از شیوه های مدرن داستان پردازی است که پیدایش آن یک قرن پیش در غرب بوده، و برخی از نویسندگان ایرانی نیز چند دهه بعد از پیدایش آن در مغرب زمین، این تکنیک را گاه به تقلید و الگوبرداری از نویسندگان غربی، و گاه با نوآوری و پیوند با ادب کهن ایرانی، در روایت داستان های خود به کار گرفته اند.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: